Nederlandse Belangenvereniging voor Freelance Secretaresses

Bundeling van krachten maakt sterk!



NBFS

Bezoekers

We hebben 2 gasten online

Inloggen

Positief Ondernemen

John Smits, inspiratiebron voor positief ondernemen in tijden van crisis

Op de Algemene Ledenvergadering van 13 september jl. was John Smits zo vriendelijk om ons een aantal tips te geven waardoor je nog positiever met je eigen onderneming in de markt kunt komen te staan. Zeker nu het in tijden van crisis niet gemakkelijk is om aan nieuwe opdrachten te komen.

John startte kritisch: hij vroeg ons om na te denken over het begrip ‘succesvol’. Wat is ‘succesvol’ nu eigenlijk? Is het rijk worden, zinvol werk doen, status verwerven, waardering of alleen maar leuke dingen doen? Met zijn allen kwamen we erachter dat het voor iedereen iets anders inhoudt, net wat je ervan verwacht. Is succes dan voorspelbaar? ‘Nee’, vertelde John ons keihard, succes is nooit voorspelbaar en kan soms volkomen onverwacht ontstaan. Niemand had een aantal jaren geleden gedacht dat de verkoop van gewoon water in flesjes wereldwijd zó’n succes zou worden!

Tips
John gaf ons een aantal tips waar je mogelijk wat aan hebt. Zo zei hij: ‘als je een idee hebt, probeer het dan zoveel mogelijk te delen met mensen, maar zorg wel dat je idee beschermd is (patent).’ Of ‘ga niet al van tevoren korting geven aan je klant. Verkoop jezelf voor de prijs die je waard bent. Verkopen op zich is niet moeilijk, eraan verdienen wel. Kijk voor jezelf wat jou nu zo uniek en anders, beter dan je concurrenten maakt. Verkoop jezelf met dat punt als Unique Selling Point (USP). Bekijk jezelf ook eens door de ogen van je opdrachtgever. Waarom zou hij/zij nu juist met jóu zaken willen doen? Kijk dus niet naar je aanbod, maar focus je op wat de klant van jou zou willen hebben. Zo kun je jezelf ook het beste profileren op je website.’

En verder?
John nam ons stapje voor stapje, via een aantal overwegingen, mee op weg naar een stappenplan voor beter ondernemen. Hij tipte ons om referenties van tevreden klanten op je website of een minireferentie achterop een van je visitekaartjes te zetten, zodat je dat aan een nieuwe klant kunt tonen. Ook gaf hij aan dat het beter is om een specialisatie te kiezen dan om te pretenderen dat je alles kunt. Wees creatief en probeer jezelf te onderscheiden! Tot slot raadde hij ons aan om van tijd tot tijd met jezelf een stappenplan door te nemen: waar ben ik nu en wat wil ik bereiken? Welke koers wil ik daarbij volgen en hoe ga ik mijn netwerk daarop inrichten? Hij moedigde ons aan, want wie het wil, kan ondernemen. Tot slot gaf hij ons de overdenking mee dat een crisis zeker een kans biedt aan kleine partijen en dat een crisis creatief maakt, het geeft je de kans om snel in te spelen op een veranderende vraag.

Onderstaande links van John geven misschien precies de aanvulling op wat je zoekt voor je eigen, succesvolle onderneming!

 Linktips:
www.Straatjutten.nl (meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang een interessant e-book met voorbeelden (17MB))
www.WieoWie.nl (kom veel te weten over je klanten/concurrenten, maar ook hoe anderen je zien)
www.Google.nl/alerts (stel zoekopdrachten in en blijf op de hoogte van het laatste nieuws rond het onderwerp)

Voorbeelden Guerrilla-marketing:
http://www.youtube.com/watch?v=OrhF59pRTE4
http://www.youtube.com/watch?v=IM4vjv3F06s
http://www.youtube.com/watch?v=cRBfk4pcJmI
http://www.youtube.com/watch?v=N3sLHPjkpNE